Thursday, March 21, 2013

Berat Badan Bayi Ideal Semasa Dalam Kadungan

| Thursday, March 21, 2013 | 1 comments
Berat badan bayi pada masa kandungan harus sangat diperhatikan karena dapat mempengaruhi proses masa persalinan. Pertambahan berat badan  setiap ibu hamil sangat berbeda. Oleh karena itu, penting untuk anda ketahui pertambahan berat badan ideal semasa kehamilan. Peningkatan berat badan yang berlebihan sangat beresiko untuk kesehatan ibu dan bayi. Dan kenaikan berat badan sepanjang tempoh kehamilan ini sangat bergantung pada berat badan anda sebelum hamil.

Jika berat badan anda sebelum hamil adalah kurang, maka anda disarankan untuk menambahkan berat badan anda sekitar 14-20 kg.

Dan jika bagi ibu hamil yang mempunyai berat badan ideal sebelum hamil, maka disaranka untuk menambah berat badannya seberat 12.5-17.5 kg pada masa kehamilan.

Tetapi jika anda para ibu hamil mempunyai berat badan yang berlabihan sebelum hamil, maka disarankan bagi anda untuk menurunkan berat badan anda sekitar 7.5-12.5 kg pada masa kehamilan.
Jika ada ibu yang sedang hamil dan memiliki kandungan kembar(dua atau lebih), maka berbincanglah dengan dokter mengenai kenaikan berat badan yang sesuai sepanjang masa kehamilan. Kenaikan berat badan ini tergantung pada kenaikan jenin yang ada didalam kandungan. Secara berkala ibu hamil ini akan mengalami kenaikan berat badan antara 1.35 kg pada trimster pertama kehamilan dan akan selalu meningkat 0.45kg setiap minggu sampai minggu ke-40.

1 comments:

Unknown said...

cara untuk menurunkan berat badan gimana?? kan kalau hamil ngemil terus kerjaan'e??

Post a Comment

 
© Copyright 2012 Anak Sehat, move to roofhie on 16 May 2012 | Template by kasih_ibu.com | masa kehamilan